nieuws | bio | muziek | foto's | optredens | media | recensies | bestel | links | gastenboek

 

 

De Twee EP
Het UvA Cultureel Festival
Het optreden in Kultuurhuis Bosch, Arnhem
Het optreden op Wellerlo-fi
De EP
Het optreden in Volta, 21 februari 2002
Het optreden op A2A, 20 oktober 2001
De LVR-verzamelaar Hometaping Is Illegal (And It's Killing Music!)
Het optreden in Winston Kingdom, 4 januari 2001
De demo Here With Us

De Twee EP

Twee; fijntjes? popperig, zoetelijk. Met de vertaling van het Engelse woord twee hebben we meteen de essentie van de tweede EP van Damer. Zes popliedjes die als een zoemend bijtje van bloem naar bloem gaan. Fladderend van een onschuldig maar pittig madeliefje (Supersiren) naar een flinke eik met beats onder de bladeren (Hair). Meisjesachtig en vriendelijk, als is Damer al een tijdje geen all-girl band meer (bassist Freek Broekhuijsen kwam vorig jaar in de plaats voor Lizet Heijboer). Wel laten ze hier weer zien veel talent te hebben. Alleen al de titels van Happy Couple (een lief Belle and Sebastian-achtig nummer) en A Million Butterflies (een tingelend zonnig popliedje) doen eventuele winterdepressies als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Rianne van der Molen, Oor, januari 2005

***

Na het verschijnen van de eerste EP van Damer in 2002 werd de all-girl-band uit Amsterdam doodgeknuffeld door de VPRO. Maar kleine meisjes worden groot. Damer is nog steeds de band van de instant meezingbare liedjes met een rafelrandje maar een bezettingswisseling (er zit nu ook een jongen in de band) en een zwangerschap hebben hun weerslag gehad op de zes liedjes die brutaler en minder zoet zijn dan die op het debuut. Steekwoorden zijn nog steeds de Housemartins, Magnapop, Belle and Sebastian en Sleater Kinney, maar Damer bewijst met Twee (mag op z'n Engels worden uitgesproken) een eigen geluid te hebben dat zowel charmant en vrolijk als melanncholisch is.

Peter van der Wijst, FRET, januari 2005

***

Damer is love or hate, vond ik altijd. Vrolijke, eenvoudige melodietjes met dito teksten, en dat een beetje rammelend gebracht. De gemiddelde indie-recensent wist de woorden 'charmant' en 'schattig' altijd snel te vinden, waardoor de band met deskundigheid in het hokje 'twee' geplaatst kon worden, naast het sprekende voorbeeld Belle & Sebastian. Als de recensent in kwestie van het love-kamp was dan. Het hate-kamp, waar ik vertoefde, vond eerder woorden als 'weeïg' en 'onbeholpen' en verdacht bewoners van dat andere kamp er zelfs van uit snobistische overwegingen een bovenmatige authenticiteit en puurheid toe te schrijven aan Damers muziek. Ze doen maar, dacht ik, en zette If you're feeling sinister nog een keer op. De oplettende lezer heeft de verleden tijdsvormen hierboven natuurlijk al opgemerkt en kan de conclusie reeds raden: Ik ben overgelopen.
Daar was, zoals ik het nu overzie, niet eens zo verschrikkelijk veel voor nodig. Gebleven zijn die vrolijke melodietjes. Veel vrolijker dan de opener Supersiren kun je het eenvoudigweg niet krijgen. En het rammelt af en toe ook nog wel (Wat gebeurt er toch met die drums in Happy couple?), maar veel minder dan voorheen. Ook de productie is verzorgder. Met name de koortjes komen mooi naar voren en in de juiste regels is de leadzang gedubbeld. Kortom, ik hoor de gemiddelde indie-recensent al brommen. Dat zou niet terecht zijn, want het schattigheidsgehalte blijft echt wel op peil. Daar zorgen de 'twee'-liedjes en 'twee'-zang immers wel voor. Belangrijker: de arrangementen en melodieën (Talking, Speed of light) hebben wat aan scherpte gewonnen en laten in al hun vrolijkheid zelfs bij vlagen weemoed doorklinken. Het is allemaal wat gelaagder geworden, dus. Alhoewel Damer niet mikt op een zelfde (tekstuele) diepgang, is Belle and Sebastian bij vlagen weer heel dichtbij. Met name A million butterflies klinkt als deze Schotten door het arrangement met piano en trompet. Grote verrassing van Twee is ongetwijfeld het slotnummer, het geheel elektronisch opgenomen Hair. Het blijft bloemerige muziek waar je van moet houden, maar ik weet Damer nu in ieder geval te waarderen.

Olaf, Gun Magazine, 8 december 2004

***

Dit hele jaar zwierf er al een wat ouder t-shirt door mijn huis waar een knoop aangezet moest worden. Altijd een ander smoesje, zo gaat dat met huismannen. Gelukkig viel de nieuwe Damer op de deurmat. Nee, de drie dames en (inmiddels) één heer kwamen niet hoogstpersoonlijk die knoop eraan zetten. Dat zou te mooi geweest zijn. Nee, het gaat om de special edition van de EP genaamd Twee gehuld in een canvassen hoes met borduursels op de achterkant. Hierdoor geïnspireerd heb ik die knoop zelf aan mijn shirt gezet. Bij het aanzetten knalde de 16 minuten durende schijf uit mijn speakers. Zelden met zoveel plezier een knoop ergens aangezet. Damer staat voor korte rammelende liedjes, die niet uitblinken in virtuositeit, maar recht voor de raap en vrolijk van toon zijn. Live is het normaliter nog charmanter, en hier wringt zich misschien wel een beetje de schoen. Damer is met een goede productie en knap toegevoegde trompet, piano en elektronische drum eigenlijk soms te mooi op deze EP Die knoop zit er nu dus te netjes aan in vergelijking met de rest van het shirt. Ik zou je dus alleen maar kunnen aanbevelen om ze een keer live te gaan bekijken, en dan pas deze EP te kopen. Er is echter één klein probleem. Drumster Karin heeft het schip verlaten. En het is te hopen dat het shirt niet snel een poetsdoek wordt. Dat zou zonde zijn dan van die (te) knap geplaatste knoop.

File Under

***

Voor je een noot hebt gehoord, begin je in gedachten al aan de recensie en daarbij wil je twee woorden zeker gebruiken: charmante rammelpop. Die woorden vallen tenslotte altijd als het om de muziek van Damer gaat, maar wie schetst de verbazing bij beluistering van 'Twee', het rammelt helemaal niet meer! Damer is steviger geworden en heeft het rammelende, dat inderdaad charmant was op eerder werk, achter zich gelaten. Het viertal maakt nu gewoon boeiende en meestal erg aangename popliedjes. Vrolijke liedjes ook in de meeste gevallen, waarbij elk nummer iets speciaals heeft. Zo is er onder meer een trompet, een vreselijk oude, authentiek klinkende synthesizer, opvallend eenvoudig, maar o zo functioneel gitaarspel, effectjes en nog meer. Elke track heeft zijn eigen gezicht en dat maakt 'Twee' tot een smaakvol gevarieerd plaatje dat langer lijkt te duren dan de bijna 17 minuten die het in werkelijkheid zijn. De nieuwe Damer-look bevalt ons uitstekend. Het oude geluid paste goed, maar Damer anno nu klinkt een brok urgenter en dat komt de zeggingskracht van de liedjes beslist ten goede. Je moet de deuntjes nog steed wel een paar keer horen voor ze de juiste gleuf vinden, maar dan heb je ook wat. Liedjes om te fluiten en te zoenen. Damer is cool en zeker nog charmant!

Roel, musicfrom.nl
23 november 2004

***

Soms verdenk ik mezelf ervan dat ik vooral fan van Damer ben omdat er nu eenmaal geen andere Nederlandse band is waar het twee-stickertje zo duidelijk opgeplakt kan worden. Dat is vooral als ik een tijdje niet naar de band heb geluisterd. Met het verschijnen van haar tweede ep, met de meest logische titel, besef ik me weer dat Damer écht leuk is en dat Damer echt niet zoveel onder doet voor grotere namen van aan de andere kant van de Noordzee en de Atlantische Oceaan. Zes nieuwe nummers en nieuwe bewerkingen van oude nummers, waaruit blijkt dat Damer echt gegroeid is de laatste jaren, met bovendien een verrassend elektronisch nummer als bonus. Het zou echt zonde zijn als het laatste optreden van drumster Karin, op de dag van schrijven, ook het laatste van de band zou zijn. Drie kan immers ook nog best hartstikke twee zijn.


Martijn Grooten, Think Small
5 november 2004

***

Het UvA Cultureel Festival lustrum

Zaterdagmiddagzon
Midden op het terrein van het Binnengasthuis, op de plek waar de weg zich scheidt richting Staalstraat en de Nieuwe Doelenstraat, brandde de zon op gerieflijke banken die in een halve kring voor het tijdelijke podium waren gezet. Als je ging zitten dreef je direct in je eigen zweet en anders wel in het zweet van de persoon naast je. Het UvA Cultureel festival in en rondom CREA was in volle gang. Binnen in het cafeetje moest ik me een weg banen tussen tientallen nerveus kwebbelende studentes. Ze werden gadegeslagen door een aan de bar zittende middelbare man, eenzaam nippend aan een pilsje. Hij slaakte onhoorbaar een verdrietige zucht. Terug in de zon testte Damer de versterkers en monitoren nog eenmaal uit. Al vanaf hun eerste maten doken achter het podium, bij de hoofdingang van CREA, een clubje van vijf zwarte jongens op. Ze sprongen wild heen en weer. Een van hen stak wijsvinger en pink zover mogelijk omhoog terwijl een ander luchtgitaar speelde. Dansend kwamen ze dichterbij tot aan de zijkant van het podium.
Tijdens het vlottere repertoire van Damer zetten de jongens elkaar om beurten in beweging en gingen ze achter elkaar staan voor het uitbeelden van een vliegende meerarmige Hindoegod. Twee van hen doken, rolden, draaiden en buitelden over de grond. Breakdancing tijdens Damer. Daar hadden we zeker niet op gerekend. Het gejoel en het applaus na elk nummer was dan ook zowel voor de muzikanten en hun zonnige liedjes als voor de dansers. De jongens zouden deze middag waarschijnlijk ook impulsief gedanst hebben als ze voorbij waren gelopen tijdens hoogtepunten uit La Belle Hélène van Offenbach, gezongen door operettevereniging Pro Burletta. Die gedachte mocht de pret geenszins drukken. Op hun spontane dans volgde na afloop van Damer even spontaan enkele vocale nummers waarin de tweespalt direct opviel en waaraan je kon horen dat de vriendenclub spoedig uiteen zou vallen in gladde r&b en onverkoopbare Engelstalige hiphop. Een meisje van de organisatie vroeg ons na de korte set of we haar wilden volgen voor het vervolg van het programma. In de theaterzaal van CREA coverde cabaretier Thijs van Domburg een gevoelig liedje van het koekjesmonster uit Sesamstraat. Dat hadden we toch echt niet willen missen.

Vido Liber

***

Het optreden in Kultuurhuis Bosch, Arnhem, 12 maart 2004

Combo Knus & Gezellig is als naam al vergeven, anders zou het wellicht de ideale naam zijn voor Damer. Heropgestaan na een een zwangerschapsverlof van ongeveer een jaar en met een nieuwe bassist, openden ze vrijdag voor de Furtips in Kultuurhuis Bosch in Arnhem. Het was vrolijk en grappig en de in essentie prima liedjes werden zo charmant gebracht, dat alle fouten, onhandigheden en zenuwtrekjes alleen maar hielpen. En laten ze dan het begrip 'rammelpop' naar grotere hoogten brengen; vrolijker kom je ze zelden tegen.
Furtips probeert het serieuzer aan te pakken. Humor is bij voorkeur ferm tongue-in-cheek en een twee meter plus-gastzanger die uit het publiek het podium opstapt om mee te doen. Hij blijkt een betere stem te hebben dan de reguliere drie zangstemmen van de gitaristen en de bassiste, die zowiezo steeds minder zuiver gingen zingen, naar mate het optreden langer duurde. En dat was wellicht te lang. Na driekwart leek de puf er uit en begonnen
de schots en scheve liedjes wel erg op elkaar te lijken. Met de toegiften kwam er meer tempo in de songs en dat weerhield het publiek om de bar op te zoeken. Wel een foffe band met fijne, ietwat arty liedjes (zie hun coverplaat Gourmet Sounds voor de plekken waar ze mosterd snoepen) en Kultuurhuis
Bosch lijkt zo langzamerhand een van de leukste nieuwe podia te worden.

Dubbel Mono

***

Na een jaar stilgelegen te hebben is er weer een vernieuwde Damer. Superzenuwachtig betraden ze het podium van Kultuurhuis Bosch. Na een wat stroef begin ging de knop na het breken van een snaar om. Gastspeler Ruben wist met trompet twee nummers net iets extra te geven. Hierna kon Damer het ook helemaal alleen. Er zat genoeg vaart in het optreden. Het publiek was geboeid, zag het aan met een glimlach en ging om. "Ik had niet gedacht dat ik dit leuk zou vinden," zei een lezer van dit weblog. "Charmant, aandoenlijk," zeiden anderen. Dat de bandleden de trein moesten halen past hier wel in. Het zijn misschien niet de beste muzikanten ter wereld, maar wat is het leuk! Laat dit a.u.b. nooit veranderen. Op de foto hierboven staat trouwens de setlist.
Furtips is een ander verhaal. Ze begonnen sterk, overdonderd heftig en lekker tegendraads. Mijn stemming was ok, toen ik het geweldige nummer: "Romario" hoorde. Na een ingestudeerde act in de lijn van Lee Towers door "toevallige" bezoeker Martijn leek het een legendarisch optreden te gaan wonderen. Helaas duurde het optreden wat te lang, er kwamen teveel rustige nummers. De vaart was weg, het zakte langzaam in. In de toegift ging men nog wel even los. Furtips bleek na afloop het zelf ook wel door te hebben. Leuk experiment om 1 uur en 20 minuten te spelen, maar volgende keer graag kort en krachtig. Toch is het een leuk bandje dat Furtips.

Ewout
Wees Gé

***
Over het optreden op Wellerlo-fi:

Damer sloot het officiële programma af. Ze hadden zich moed ingedronken waardoor ze heel los, relaxt en daardoor sterk speelden. Nuchterheid versterkt de zenuwen en daar hadden ze vanavond geen last van. Ze durfden het zelfs aan een nieuw, nog onaf liedje te spelen geholpen door een in eerste instantie protesterende Marcel. Merit ramde op toetsen, de concurrentie aangaand met de volle gitaarakkoorden van Esther. Na een up-tempo begin van de set pakte bassist Lizet de gitaar voor haar rustige, vierstemmige liedje over het proefabonnement op De Telegraaf. Daarna ging het tempo weer omhoog met het snelle, meezingbare Radio Show als ideale afsluiter.

Lees het hele verslag op de site van Vido Liber, in de rubriek Live.

***
Over de EP:

Eveneens op het bevlogen Living Room-label uit Beugen: Damer uit Amsterdam. Deze vier meiden brengen op hun titelloze mini-CD frisse pop met een heerlijk hoog meezinggehalte. Sleutelwoorden: losse pols, Jonathan Richman, C86 en zomer in de kop.

Rene Megens, Oor #14/15, 13 juli 2002

***
Bij het horen van de opener Radioshow vrees ik even dat de dames van Damer een tikje ál te luchtige, vrolijke pop maken. Maar al gauw hoor ik in de rustige, prachtig meerstemmig gezongen gitaarliedjes de diepere, melancholische laag. Zeker klinken de nummers lichtvoetig en ook zijn de dames niet vies van een beetje humor of een opzettelijk slechte vertaling ('I don't want to read the Telegraph'), maar echt vrolijk zijn ze niet. De nummers klinken spontaan, lekker niet te gepolijst, op een manier die eventjes aan Magnapop doet denken. Als in Train dan ook nog de eerste blokfluit sinds Fool On The Hill opduikt, ben ik definitief bekeerd.

- Bijzonder onafhankelijke, mooie pop.
+ De remix van Blue klinkt wat rammelig

Frans van Hilten, Live-xs nr. 7, juli/aug 2002

***
Deze titelloze EP is de eerste officiële release van de Utrecht/Amsterdamse meidenband Damer. De EP bevat vijf nieuwe songs en een remix van het eerder op de sampler Hometaping Is Illegal (And It's Killing Music!) (Livingroom Records) verschenen nummer Blue. Damer werd al eerder vergeleken met het Schotse Belle & Sebastian, maar ook bands als Bangles en The Byrds en termen als indie pop en 'jangle pop' ŕ la de vroege REM komen in je op als je de EP beluistert. De jaren zestig vieren hoogtij: meerstemmige vocalen, galmende gitaren en melodieuze zanglijnen. Damer staat voor vrolijke popmuziek met vaak een hoog meezinggehalte. Drie nummers die eruit springen zijn het nummer Radioshow dat na één keer luisteren gegarandeerd de hele dag in je hoofd blijft zitten, Telegraph dat gaat over abonnementverkoopster van de Telegraaf die telefonisch proefabonnementen aan de man probeert te brengen en het al eerder genoemde Blue. Het debuut van Damer staat garant voor aanstekelijke popmuziek die soms melancholisch is, maar toch ook altijd uitbundig. (GvK)

Fret, nummer 6, zomer 2002

***
Na een in Nederland behoorlijk goed ontvangen demo-cdr 'Here with us' en een nummer op de leuke compilatie 'Hometaping is illegal (and it's killing music!)' gooit dit kwartet Amsterdamse meiden hun eerste echte mini-cd voor de leeuwen. Zes nummers bevat het schijfje, en vooral het eerste nummer kan ons bekoren: 'Radioshow' wordt met een beetje geluk een zomerhitje voor deze melancholieke dames. Perfecte samenzang en een meezingfactor tien, een aanstekelijk melodietje en een loepzuivere productie, wat wil een mens nog meer als het schoon weer is.
Behalve de compleet overbodige remix van het nummer 'Blue' van hun cdr, bevat dit cd'tje nog vier op sixties-leest geschoeide rammelpopnummers. Daarbij slagen de dames erin om de blokfluit tot volwaardig popinstrument te verheffen, zonder dat de luisteraar er schele hoofdpijn van krijgt. De Nederlandse pers vergelijkt de sound van deze dames voortdurend met die van het momenteel zwaar gehypte Belle & Sebastian, maar Damer blijft ook zonder deze referentie overeind. Leuke en heel toegankelijke lo-fi met soms wat lullige teksten gebracht door vier enthousiaste meiden vindt altijd wel een publiek. En nu nog 'Radioshow' op single uitbrengen.

Patrick Bruneel / toeternietoe, Gonzo Circus

***
Terwijl de Britten driftig op zoek zijn naar nieuw Indiepop talent, hebben de lage landen gewoon Damer. Hun gelijknamige mini-cd zal dan wel heel ingewikkeld of vernieuwend zijn, vraagt u zich wellicht af? Nou nee, het is eigenlijk heel simpel, maar simpel in positieve zin. Een Mondriaan met een compositie voor twee lijnen is ook heel simpel, maar kom er maar eens op. De vier dames zingen, spelen bas, gitaar, drums en blokfluit. En daarmee maken ze heldere songs, die pakkend zijn en heerlijk wegdraaien. Een vrolijke variant op Belle and Sebastian, met de tekstuele kracht van de Throwing Muses en de energie van Magnapop. Het eindigt met een zeer interessant nummer vol electronica a la Console. Een heuse belofte!

(jwb), Gonzo Circus juli-sep 2002

***
Als er gerechtigheid bestond, zou de prachtige melancholieke pop van Damer hoog in de hitlijsten staan. Als de band aan gene zijde van het Kanaal geboren was geweest, gingen daar nu van de recent verschenen titelloze cd-single duizenden over de toonbank. Maar het kwartet meiden komt uit Nederland. En dit is geen land van breekbare pop, dit is geen land dat massaal warm loopt voor de verwante klanken van bijvoorbeeld Belle & Sebastian. Dus gaan er vermoedelijk slechts een paar honderd exemplaren van deze plaat over de toonbank en mag Damer blij zijn met 100 bezoekers bij optredens. En dat is een schande!

Erwin Blom, 3voor12, 28-4-2002
3voor12

***
Vrolijke meidenpop?
De opkomende band Damer volg ik al een tijdje. Hun optredens staan eigenlijk altijd garant voor een avondje vrolijke meidenpop. Dacht ik. Want bij het beluisteren van hun onlangs uitgekomen titelloze mini-cd, kwam ik tot de conclusie dat de meeste nummers nogal melancholisch van aard zijn. Ik had niet voor mogelijk gehouden dat iemand zo zwaarmoedig over een abonnementenverkoopster kon zingen. Meteen heb ik hun demo Here With Us nog eens teruggeluisterd en ook daar bleek niet alles zo vrolijk als ik in mijn hoofd had. Dat betekent niet dat ik teleurgesteld was. In tegendeel, met dit mini-album bewijst Damer met een eigen geluid op weg te zijn zich een plaatsje in de Nederlandse pop scene te verwerven. Alleen de remix van Blue, waarvan het origineel al eerder op de sampler Hometaping Is Illegal van hun label LivingRoom-records verscheen, schijnt mij wat overbodig. Het origineel of een ander nummer was mij dierbaarder geweest. Voor ik de indruk wek dat je met deze cd alleen kommer en kwel in huis haalt, moet ik toch even wijzen op het superblije Radioshow dat ik in deze tijden van terrorisme en moord dan ook graag zes keer achtereen draai. De cd van Damer kost €9,-

Zebra, 8 mei 2002

***
Iets meer dan een jaar geleden schreef ik bij het uitkomen van de eerste demo van het Utrechtse/Amsterdamse Damer dat ik benieuwd was hoe ze electrisch zouden klinken. Nu weet ik het dus. Ik zou na het beluisteren van de nieuwe EP bijna weer het woord "charmant" gebruiken, maar daarmee die ik Damer tekort. De liedjes zijn klein maar prachtig, de productie is bescheiden maar recht uit het hart, en eerlijk gezegd zou het me niet verbazen dat Damer zich stiekem vrolijk maakt over de pretenties van veel andere, minder "charmante" bands. Neem een liedje als "Telegraph" dat gaat over het weigeren van een proefabonnement voor 10 gulden (jawel) op 's lands grootste krant: heel klein, haast naçef en lollig, maar na een keer blijft het dus wel mooi in je kop hangen. Het is wat mij betreft een van de vakantiedeunen van dit jaar, zeker door de mooie samenzang. Of "Blue", dat in een speciale mix op het ceedeetje is gezet en als het ware uit je speakers danst. Er zullen veel mensen zijn die zeggen dat het allemaal te rommelig klinkt, maar ik vind het prachtig en ontwapenend. Er kunnen best een aantal dingen beter (producer Henk Jonkers had het geluid best wat breder mogen maken), maar dit plaatje verdient een dikke voldoende.

André Wierenga, GUN

***
Op grond van hun bijdrage aan de Livingroom-verzamel van CD vorig jaar en een paar mp3-tjes heb ik lang naar deze mini-CD (6 nummers, 18 minuten) uitgeken. Het risico is dan groot dat het nogal tegen gaat vallen, maar Damer doet dat zeker niet. Sterker nog: Damer is gewoon heel erg goed, een van de leukste dingen van eigen bodem die ik de laatste jaren heb gehoord. Damer maakt heerlijk lieve popliedjes, die ergens het midden houden tussen Talulah Gosh (maar dan een stuk minder punk) en The Softies (maar dan wat voller), maar nog het dichtst in de buurt komen van Camera Obscura. Hopelijk duikt het kwartet snel de studio in voor een volledig album, want hier wil ik graag meer van horen. Eén minpuntje slecht: de onnodige remix-versie van Blue, al spreekt het voor Damer dat zelf met een irritante beat dit nummer nog zijn charme blijft houden.

Think Small, 2 mei 2002

***
One of last year's nice surprises from Holland was Damer's Blue, which featured on Hometaping Is Illegal (And It's Killing Music), a LivingRoom Records compilation album. In all its simplicity, Blue was a classic lofi pop song, with both a cheerful tune and somewhat downbeat lyrics: "I wanna cheer and giggle but I feel so blue." After their self-released Here With Us, this untitled mini-album is Damer's official debut. Blue - the song that resulted in them being referred to as the Dutch Belle & Sebastian - also features here and gets a nice remix treatment in a fashionable electrobeat style as Kings Of Convenience did on Versus. But that superb song concludes a mini-album that's a bit disappointing. Songs such as Telegraph and Train have charming lyrics about trivial stuff and contain some nice melodies, but, all in all, the material is a bit plain. Where Blue was a mature pop composition that indeed could be compared with Belle & Sebastian's material on their debut Tigermilk, these new songs don't stand out. It's fine bubblegum pop again, but the flavour has already gone.

by Wilko van Iperen, Kindamuzik

***
This is the first release for this Dutch all-girl quartet. They play simple indiepop, with guitars that are generally jangly but quiet. The music and vocals remind me a lot of B'ehl, Bidston Moss and Long Weekend, especially since Damer uses a lot of vocal harmonies, as well. In fact, they sound sort of Australia, in a way. The opening "Radioshow" is a very catchy singalong, while the following "Telegraph" is more of a slow dance tune. "Train" and "Breaking Glass" are the two main highlights of the ep, followed by another slow one, "Toy Doll" (this time, it's a waltz!). The last song, "Blue", is an older song of the band's, only slightly remixed by a friend of theirs; not having heard the original, I can't tell how different it is, but I'm willing to bet there weren't any electronics in it... Anyways, this is a nice start for the band, and it will hopefully get them noticed outside of the Netherlands! MTQ=5/6

Indiepages.com

***
Over het optreden in Volta, 21 februari 2002:

Damer was vervolgens lekker charmant rammelend (en hier en daar behoorlijk vals). De vier dames zijn volgens mij op het moment het enige Nederlandse bandje dat authentieke indiepop - á la Tullycraft en Belle & Sebastian - maakt en zijn niet bang hun liedjes een beetje een lullig - of is dat nou twee? - tintje mee te geven. Maar dat maakt het volgens mij nou juist zo leuk en bovendien lijken ze goeie nummers te kunnen schrijven. Blue blijft vooralsnog hun beste nummer, maar ook songs als Radioshow wekken hoge verwachtingen voor hun binnenkort te verschijnen debuut-ep.

Stereo Weblog

***
Over het optreden op A2A, 20 oktober 2001:

De groep Damer trekt al meer dan een jaar bij elk optreden veel eigen publiek met hun aanstekelijke liedjes. Zo ook in Odeon. De vier jong en pril ogende muzikanten spelen sinds hun optreden in Paradiso eerder dit jaar met veel meer zelfvertrouwen. Ze klinken afwisselend breekbaar en uitbundig. Vooral de nieuwe liedjes, en met name het refrein van Radioshow, vallen op doordat ze instant meezingbaar zijn.

NPI, Lees het hele verslag van A2A op de site van het Nederlands Pop Instituut

***
21.00 uur. In Odeon is Damer nog druk bezig met het opzetten van de instrumenten. De zaal staat vol vrienden en bekenden. We nemen tijdens de soundcheck de tijd bij te kletsen en van elkaar te horen wat we de afgelopen dagen gezien of gemist hebben aan fijne bandjes. De vier meiden van Damer hebben altijd flink wat fans mee en krijgen er waarschijnlijk meer bij, want ze klinken vanavond beter dan ooit. Bij andere optredens (zoals in de Winston, het Pleintheater en de OCCII) wilden de zenuwen wel eens parten spelen en rammelde de set meer dan noodzakelijk. Sinds Paradiso, waar ze eerder dit jaar enkele nummers vertolkten in de grote zaal, hebben ze meer zelfvertrouwen gekregen. Dat niet alleen, vrijwel alle liedjes die in Odeon in premičre gaan zijn stuk voor stuk uitermate catchy. De VPRO vergeleek Damer met Belle & Sebestian, maar Damer is veel vrolijker en uitbundiger dan de Schotten. De vierstemmige zang mogen ze veel meer uitbuiten, zoals in het even zoete als grappige liedje Telegraph waarin de bassiste zingt waarom geen proefabonnement wil op het grootste dagblad van Nederland. Begin volgend jaar verschijnt een EP van Damer op het onvolprezen Living Room Records.

Vidoliber

***
Over de LVR-verzamelaar Hometaping Is Illegal (And It's Killing Music!):

Deze spotgoedkope CD (68 minuten voor 15 piek) is al wat langer uit en is een nieuwe worp van LiVingRoom Records, één van die enthousiasmerende labeltjes in alternatief platenland. Niet elke bijdrage van de hier aanwezige deviante NL-doe-het-zelvers bekoort. Maar met name Merry Pierce (Folk Implosion Deluxe), Zoppo (Lou Barlow in vorm), King Me (Sparklehorse variant), Coca Lankreo (dromerig), Furtips (poppy Barrett), Bingo Trappers (idem), Damer (heldere indie-meidenpop) en het onvolprezen Club Diana (stemmigheid met Van Nistelrooy-klasse) tonen aan dat het uitstekend toeven is in de Nederlandse marge.

Ren… Megens, Oor 12, 16 juni 2001
Oor website

***
Verzamelplaten zijn in de loop der tijd synoniem geworden voor geldklop-praktijken. Vroeger daarentegen verschenen met de regelmaat van de klok platen waarop talentvolle gelijkgestemden zich aan een publiek presenteerden. Die oude traditie wordt in leven gehouden door Living Room Records. En Hometaping Is Illegal (And It's Killing Music) is een pracht van een verzamelaar in het genre. Een mooi album met lofi-werk van onder meer Club Diana, Zoppo en Merry Lee Pierce. En Damer. Wat een goed nummer is Blue. De Nederlandse Belle & Sebastian is opgestaan. Rommelig, ontroerend, ontwapenend. Mooi.

Erwin Blom, 3voor12, 16-5-2001
3voor12

***
Over het optreden in Winston Kingdom, 4 januari 2001:

It's Different For Girls. Voor wie die Kanaal-oversteek niet wil maken, het Amsterdamse Winston Kingdom is nu typisch zo'n talenten cafe met een dagelijkse liveprogrammering, waar je er in London zoveel van hebt. Vanavond is een van de drie acts op deze Radio Mortale-avond de vier dames van DAMER. Hun aanstekelijke rammelpop met meerstemmige zang klinkt aan de ene kant soms wat amateuristisch, als de blokfluit iets te vaak van stal wordt gehaald, maar als je je ogen sluit kunnen twee nummers zo op een Amerikaans indie-album staan. Tipje: hier in Camden spelen beginnende bands slechts een half uurtje.

Menno Visser, London News, 4 januari 2001
VPRO website

***
Over de demo Here With Us:

De blokfluit maakt een opvallende comeback in de Nederlandse popmuziek. Er is zelfs een band die Recorder heet en het instrument tijdens optredens als mascotte op een monitorspeaker plakt. De blokfluiten in het nummer Such A Shame op de eerste demo van DAMER (fatzipper@xs4all.nl) bestempelen we voor het gemak als het voorlopige hoogtepunt van dit instrument in de Nederlandse popmuziek. De opnamekwaliteit is erg primitief maar de lieve akoestische gitaarliedjes, met zo af en toe een heuse snik in de stem en een speels keyboardje, blijven fier overeind. De muziek van deze vier meiden staat garant voor een zonnig humeur (Mountains Of Your Head), al kan er ook een traantje worden weggepinkt (Here With Me).

Gert Verbeek, Fret 8 (2001) 1 (januari/februari) 55.
Popinstituut website

***
De dames van het Utrechtse Damer hebben hun eerste demo opgenomen op een eenvoudige 4-sporenrecorder. Dat is gelijk de charme als de makke van hun eerste boreling. Zangeres Esther van 't Klooster heeft een karakteristieke volle stem die niet mis is, en met de samenzang van Merit Anthonisse geeft ze Damer een eigen gezicht. De liedjes zitten goed in elkaar (met name Such A Shame en Here With Me vallen op) en doen je verlangen naar een vroeg voorjaar. Alleen is het jammer dat Damer niet wat meer heeft geïnvesteerd in een echt goedklinkend debuut. De CD is misschien thuis opgenomen, maar klinkt helaas ook zo. Op mij werkte dat nogal storend, ook omdat de drums zompig, niet strak en heel ver weg klinken. De ideeën zijn absoluut goed, maar verdienen een veel betere en zorgvuldiger opname. Bovendien zou ik Damer wel eens elektrisch op een schijfje willen horen.

André Wierenga, GUN jaargang 2, nummer 1

***
Als je weet dat de vier dames van Damer elkaar kennen van een feestje van de Digitale Stad en een concert van Daryll-Ann, kun je al aardig voorspellen wat voor muziek je te horen krijgt: op sixties-leest geschoeide, niet al te scherpe lo-fi liedjespop van Amsterdamse alternatieverige meisjes. Zelfs de blokfluit in Such A Shame en I Am The Moon hoor je bijna al aankomen. Niet dat Here With Us daarom minder leuk is. Het is alsof Damer de jongere zusjes van Julia P zijn die met haar viersporenrecordertje aan de haal zijn gegaan.

- Waar moet Julia P. nou zelf mee opnemen?
+ Leuke, sympathiek primitief opgenomen liedjes.

Wim de Jong, LiveXS maart 2001